Н А Р Е Д Б А
Проект !
ГЛАВА ПЪРВА
Общи разпоредби
Чл. 1. С тази наредба се уреждат реда и условията за стопанисване, управление и разпореждане със земите от общинския поземлен фонд (ОПФ) в съответствие с действащата нормативна уредба: Закон за общинската собственост (ЗОС), Закон за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), Правилник за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Закон за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), Закон за опазване на околната среда, Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в Община Ардино и други свързани с тях нормативни документи.
Чл. 2. Кметът на общината организира, ръководи и контролира стопанисването, управлението и ползването на земите от общинския поземлен фонд.
ГЛАВА ВТОРА
Земи от общинския поземлен фонд
РАЗДЕЛ І
Собственост
Чл. 3. (1) Общинският поземлен фонд (ОПФ) включва земеделски земи, придобити от общината чрез възстановяване на собствеността по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), прогласени за общинска собственост със ЗСПЗЗ и земеделски земи придобити чрез способите регламентирани в чл. 34 от ЗОС.
(2) Възстановените земеделски земи от ОПФ се установяват служебно от Общинска служба по земеделие (ОСЗ).
(3) Земите по чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ, прогласени за общинска собственост се установяват с протокол от комисията по чл.19, ал.2.
(4) Въз основа на решенията по ал.2 и протокола по ал.3 съответното звено по управление на общинската собственост установява възникването на правото на собственост върху земеделските земи с акт за общинска собственост.
Чл. 4. (1) Със земите от ОПФ, определени от Общинския съвет въз основа на мотивирано предложение на Общинска служба земеделие се извършва обезщетяване на собственици, чиято собственост не може да бъде възстановена, за изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост, за установяване на границите на земеделските имоти, за които е издадено решение на ОСЗ за признаване правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници.
(2) По предложение на кмета на общината с решение на Общински съвет се определя резервен поземлен фонд (РПФ) на общината, по землища за обезпечаване на обстоятелствата по ал.1.
Чл. 5. Със земите от ОПФ се извършва оземляване на безимотни и малоимотни граждани, отдаване под наем или аренда, замяна, продажба и учредяване на ограничени вещни права в случаите предвидени в закон.
РАЗДЕЛ ІІ
Управление и ползване на земеделските земи от общинския поземлен фонд
Чл. 6. (1) Земеделските земи от ОПФ се управляват в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин.
(2) По предложение на кмета на общината Общинският съвет приема годишна програма за управление и разпореждане със земите от ОПФ, която съдържа описание по землища, дка, категория и поливност. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината.
(3) Програмата се обявява чрез местните вестници, на интернет страницата на общината и чрез кметовете на кметства.
Чл. 7. (1). За базисна наемна цена за декар площ на отдаваните под наем земи от ОПФ и РПФ се приема определената със заповед на Министъра на земеделието и храните за държавния поземлен фонд.
(2) Цената по ал.1 служи за начална цена при обявяване на търгове и конкурси за отдаване под наем.
(3) На безимотните и малоимотните граждани се предоставя земя от ОПФ без търг при годишна наемна цена за декар площ, представляваща една втора от наемната цена, по ал.1.
Чл. 8. (1) Отдаването на земите от общинския поземлен фонд, с изключение на мерите и пасищата, под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс по реда на гл. VІІ от НРПУРОИ. Въз основа на резултатите от проведения търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда.
(2) Земите по ал.1 се отдават под наем или аренда по реда на глава шеста на Наредбата за срок както следва:
1. За ниви за отглеждане на едногодишни полски култури и ливади - 5 (пет) стопански години.
2. За аренда и за отглеждане на трайни насаждения - 10 (десет) стопански години.
(3) При създаване на трайни насаждения продължителността на периода на плодоотдаване за отделните видове трайни насаждения се определя съгласно наредбата за базисните цени на трайните насаждения.
(4) Земеделските земи от РПФ могат да се отдават под наем или аренда чрез публичен търг или публично оповестен конкурс за срок до три стопански години.
Чл. 9. (1) Земите от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда въз основа на Заповед на Кмета на Общината без търг или конкурс:
1. когато са заети с трайни насаждения;
2. когато не са били използвани две или повече стопански години;
3. в случаите по чл. 37в, ал.10 от ЗСПЗЗ;
4. в други случаи, определени в закон.
(2) Общинският съвет по предложение на Кмета на общината определя маломерни имоти от общинския поземлен фонд, които могат да се отдават под наем за една година без търг или конкурс.
Чл. 10. (1) Договорът за наем се сключва от Кмета на общината.
(2) Отдадените под наем земеделски земи от ОПФ се предават на наемодателя от комисия, назначена от Кмета на общината. За предаването се съставят протокол - опис, подписан от двете страни и който е неразделна част от договора.
(3) В договорите за наем се предвижда увеличаване на наемната цена с официалния инфлационен индекс на потребителските цени, публикуван от Националния статистически институт.
(4) Не се допуска преотдаване на наета земеделска земя от ОПФ.
(5) При лошо стопанисване на отдадената земеделска земя и при нарушение на ал.4 наемодателят е в правото си едностранно да прекрати предсрочно договора, след едномесечно предизвестие, като платеният наем не се връща.
Чл. 11. (1) Наемните и арендни договори се прекратяват:
1. когато с решение на ОСЗ се извършва обезщетяване със земя и това засяга отдадената под наем или аренда земя;
2. при влязло в сила съдебно решение за признато право на собственост;
3. когато е издадено решение на ОСЗ за признаване правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници;
4. поради неплащане на наемната/арендна цена в срока по договора;
5. когато не се използва земеделската земя по предназначение;
6. други основания, определени в наемния/арендния договор.
(2) След прекратяване на наемните арендни правоотношения, наемателят/арендаторът е длъжен да върне земеделската земя почистена от засятите култури през изтеклата стопанска година.
Чл. 12. Общинският съвет определя с решение, прието с мнозинство от общия брой на съветниците размера и местоположението на мерите и пасищата за общо и индивидуално ползване в зависимост от броя на пасищните животни на територията на съответното землище.
Чл. 13. (1) Правилата за ползване на мерите и пасищата - общинска собственост за отглеждане на животни се определят на общо събрание на населението ежегодно до края на месец февруари. Общите събрания по населени места се свикват от кметовете на кметства.
(2) Решението на общото събрание съдържа съгласие за общо ползване на мерите и пасищата от земеделските стопани и/или техни сдружения. Към решението се прилага списък с данни за земеделските стопани или техни сдружения, регистрирани като юридически лица, отглежданите от тях животни, данни за физическите блокове и парцелите на общинските мери и пасища и други данни, изискващи се подпомагане по схемата за единно плащане на площ.
(3) Списъкът по ал. 2 се съгласува с местната ветеринарно медицинска служба от кмета на съответното кметство.
(4) Когато на събранието не се явят необходимият брой жители на съответното населено място, общинските мери и пасища за общо ползване от земеделските стопани и/или техни сдружения, се предоставят от кмета на общината, след съгласуване с кмета на съответното кметство.
Чл. 14. (1) Минималните площи на декар за мери и пасища – общинска собственост предоставяни за ползване от животновъди и/или техни сдружения в зависимост от вида и възрастта на животните са, както следва:
Вид/род на животното - Възраст на животното - Полагащите се минимални площи
Едър рогат добитък - Над 24 мес. -- Мин. 0,5 ха
От 2 до 8 мес. -- Мин. 0,1 ха
От 8 до 24 мес. -- Мин. 0,2 ха
Дребен рогат добитък - Без значение - Мин. 0,05 ха
Еднокопитни - Без значение - Мин. 0,5 ха
(2) Годишният наем на декар площ за мери и пасища, без значение на категорията, е в размер на 1 /един/ лев/дка.
(3) Земите по ал.1 се предоставят на земеделските стопани – животновъди след подадено заявление по образец до Кмета на общината. В заявлението се посочва размера и местонахождението на заявената земя и срока за наемане.
(4) Въз основа на заявлението по ал.3 кмета на общината сключва договор за наем за срок от 5 /пет/ години. По желание на заявителя този срок може да бъде по-кратък. Определеният наем за целия период на ползване се заплаща еднократно, при сключване на договора за наем.
РАЗДЕЛ ІІІ
Наемни отношения
Чл. 15. Наемът за съответната стопанска година се изплаща еднократно при подписване на договора, за следващите години годишният наем се заплаща до 30 март на съответната година
Чл. 16. Наемателите са длъжни до изтичане на крайния срок на договора да извършват почистване на наетите земи
Чл. 17. Наемателите са длъжни да използват наетите земи по предназначението им, да опазват археологическите обекти, паметниците на културата, електроенергийните и други съоръжения и инсталации, и да предпазват земите от ерозия, заблатяване и замърсяване, да спазват агротехническите изисквания и нормативи, да не напояват земите със замърсени води и да не унищожават трайните насаждения и единичните групи дървета.
РАЗДЕЛ ІV
Разпореждане със земеделски земи от общинския поземлен фонд
Чл. 18. Разпореждането със земеделски земи от общинския поземлен фонд се извършва по един от следните начини: продажба, замяна, обезщетяване на собственици, оземляване на безимотни и малоимотни граждани и учредяване на ограничени вещни права в случаите предвидени в закона.
Чл. 19. Ограничени вещни права и сервитути върху мери и пасища могат да се учредяват с решение на Общинския съвет с мнозинство 2/3 от общия брой на общинските съветници.
Чл. 20. (1) Замяната на земеделски земи - частна общинска собственост от ОПФ със земеделски земи на граждани, юридически лица и държавата не може да се извършва, освен в случаите посочени в закон.
(2) Замяната на земеделски земи - частна общинска собственост от ОПФ със земеделски земи на граждани, юридически лица и държавата се извършва с решение на Общинския съвет при условията и по реда на ЗСПЗЗ и на ЗОС, след представяне на мотивирано становище но ОСЗ, когато:
1. е способ за прекратяване на съсобственост;
2. имотите, предмет на замяна , са включени в проект за уедряване по чл.37е и 37з от ЗСПЗЗ.
(3) Замяна на земеделски земи не се извършва, когато земите – собственост на граждани, юридически лица или държавата, са обременени с ипотека или други тежести, отдадени са под наем или под аренда, намират се в санитарно-охранителни зони, няма пряк пътен достъп до тях, или замяната не е в интерес на общината.
Чл. 21. (1) Разпореждането със земи от ОПФ – частна общинска собственост се извършва след решение на Общинския съвет, чрез търг или конкурс по реда на глава шеста от Наредбата.
(2) Пазарната цена на имотите по ал.1 се определя от оценител на имоти и се одобрява от Общинския съвет.
(3) Право на строеж върху земеделски земи се учредява по реда на настоящата наредба, при спазване правилата за строеж в земеделски земи, съгласно действащата нормативна уредба в страната.
РАЗДЕЛ V
Опазване на земеделските земи от общински поземлен фонд от увреждане
Чл. 22. Ползвателите на земеделски земи се задължават да ползват земите по предназначение с грижата на добър стопанин, да опазват земите от ерозия, заблатяване и други увреждания, както и да поддържат и повишават продуктивните им качества.
Чл. 23. Общината осигурява на ползвателите информация за:
1. Продуктивните, технологичните и икономическите качества на земеделските земи.
2. Начините за опазване на повърхностния почвен слой и екологичните му функции от увреждане (замърсяване с битови отпадъци, употреба на торове, пестициди, инсектициди, биологично активни вещества и други, които са регистрирани и одобрени за приложение, а така също и за тези химически вещества, които са забранени за употреба).
3. Задължителните ограничения при ползване на земеделските земи (електропроводи с високо напрежение, застрояване, създаване на нови трайни насаждения и др.).
4. Възможностите за употреба на води за напояване, отговарящи на санитарните норми.
5. Противоерозионните сеитбообръщения за ерозионно застрашените земи от ОПФ.
ГЛАВА ТРЕТА
Административно-наказателни разпоредби
Чл. 24. За нарушаване разпоредбите, касаещи земите от Общинския поземлен фонд, виновните физически лица се наказват с глоба, а на юридическите лица се налага имуществена санкция по реда на Закона за опазване на земеделските земи.
Чл. 25. Актове за установяване на административни нарушения относно управление, стопанисване и ползване на земи и гори от Общинския поземлен фонд се съставят от определени със заповед на Кмета на общината длъжностни лица.
Чл. 26. Наказателните постановления се издават от Кмета на общината въз основа на актовете, съставени по предходната алинея
Чл. 27. При констатирани нарушения на селскостопанското производство, водещи до увреждане на наетите земи, наемателите изплащат на Общината установените от специална комисия щети.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази Наредба:
1. „Земеделска земя” е територията, която се използва за земеделски нужди (производство на селскостопанска продукция, за пасище на животни и др.)
2. „Стопанска година” е времето от 1 март на текущата година до 28 февруари на следващата година;
3. „Малоимотни граждани” са лицата, които се занимават основно със земеделско производство и притежават земеделска земя до 8 дка или общо за домакинството до 10 дка, когато то се състои от повече от един член.
4. „Домакинство” са съпрузите, не встъпилите в брак деца и родителите на единия или на двамата съпрузи, които живеят заедно с тях.
5. „Увреждане на почвената покривка” е изменение на физичните, химичните и биологичните характеристики на почвите, при което възниква опасност екологичните функции на почвения слой да бъдат нарушени за по-продължителен период от време.
Преходни и заключителни разпоредби
§1. Настоящата Наредба се издава на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и е приета с Решение ……………………… на Общински съвет - Ардино и отменя Глава пета от НРПУРОИ в община Ардино.
§ 2. За неуредените с тази наредба случаи се прилагат разпоредбите на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Ардино.
МОТИВИ:
Причини, налагащи приемането на Наредба за стопанисване, управление и разпореждане със земи от общински поземлен фонд
Мотивите за предлагането на Наредбата са:
● По- добро стопанисване, управление и разпореждане със земите от общинския поземлен фонд в съответствие със Закона за общинската собственост, Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, Закона за опазване на земеделските земи, Закона за опазване на околната среда, Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Ардино и други свързани с тях нормативни актове.
● Приемането й е актуално и от гледна точка на обстоятелството, че жителите на общината биха могли да се възползват от различните мерки на Програмата за развитие на селските райони и оперативните програми на ЕС.
● Ще се създадат предпоставки за развитие на селското стопанство в общината и региона и ще се създадат нови работни места.
● Пълноценно ще се оползотворят природно-географските фактори на територията на община Ардино.
Анализ на съответствие с правото на ЕС
Тенденциите в местното самоуправление и местната администрация са най-концентрирано изразени в Европейската харта за местното самоуправление и в Европейската харта за регионално развитие. Те подчертават необходимостта от отчитането в правните актове на всички особености на местните структури с оглед на задоволяването на потребностите на населението по места чрез ефективно местно самоуправление.
На основание чл. 26, ал. 2 от ЗНА и във връзка с чл. 77 от АПК заинтересованите лица могат в 14-дневен срок от публикуване на настоящия проект на Интернет страницата на Община Ардино да направят предложения и да изразят становища по проекта.
Вносител:
РЕСМИ МУРАД
Кмет на община Ардино